Moistured Minds

 

 

    Moistured Minds is ongetwijfeld één van mijn grotere composities. Het is ontstaan uit een gedachte die ik al een tijdje koesterde om een live-productie in de open lucht te spelen, waarin een rol weggelegd zou zijn voor de kerktoren van het dorp. Met wie en hoe, daarover had ik verder niet nagedacht ...
    Het was eigenlijk mijn broer geweest, die me aanzette om het stuk werkelijk gestalte te gaan geven. Vlak voor zijn dood vroeg hij me of ik geloofde in een leven na de dood. Ik antwoordde dat ik dat wel geloofde, maar dat ik niet wist hoe dat eruit zou zien. Hij beloofde me, zodra hij het wist, me een seintje te geven.
    Ik sloeg aan het opnemen in de zomer van tweeduizendvijf, en maakte intuïtief en in één keer een compositie van exact een half uur, die melodieus ingevuld werd door een vriendin die van een blokfluit een prachtig instrument kon maken.
    Van het één kwam het ander, er kwamen muzikanten bij om het stuk live op de planken te gaan zetten, er kwamen zangeressen bij, een danseres, mensen voor de choreagrafie, de achtergrondfilm, de belichting, het geluid en de podiumaankleding. Met een kleine twintig man werd de live-uitvoering in de zomer van tweeduizendzeven midden in het dorp op de planken gezet.

    Op een dinsdag voor de voorstelling hielden we een try-out in het dorpshuis, waarbij de kritieken opbouwend en veelbelovend waren. We hadden er een prachtige sfeer neergezet met monniken, wierook, laagblijvend rook en een sfeervolle belichting. Alles werd tot en met uitgetest en bleek te werken in een zaal ven een dorpshuis. In de krant verscheen de volgende dag een veelbelovend artikel met een prachtige foto. Klik hier voor het artikel. Niet ales klopte wat er werd beschreven, maar een mooi artikel was het en een hart onder de riem in de aanloop naar het optreden van de komende zaterdag.

    Kosten noch moeite werden gespaard. Met een dikke vierduizend euro subsidie en ruim tweeduizend euro van mezelf stevenden we af op een professioneel optreden midden in dat dorp van ons. Een joekel van een podiumtrailer, een gigantisch doek, een professionele beamer, professionele belichting, dik tweeduizend watt aan geluid, driehonderd stoelen, visagie en ga zo maar door. Omdat we het optreden multizintuigelijk wilden maken, zijn er honderden kegeltjes kerkwierook gebrand, is er speciaal voor het optreden gebakken vloerbrood geserveerd met een knoflook dipsaus naar oud recept. En dan kan ik er hier nog wel meer over vertellen, maar eigenlijk moet je het meegemaakt hebben.

    De voorbereidingen voor die dag in een notendop:



    De begeleidende en professioneel gedrukte folder:




    Het werd een indrukwekkend optreden. Zowel voor de toeschouwer, zo ik achteraf hoorde, als voor de spelers. Ook de essentie van het stuk werd door iedereen weer anders uitgelegd en gaf stof tot nadenken. Er is ook nog gefilmd, maar die opnames vielen erg tegen.
    Ook dit keer was de krant weer lovend, getuige het artikel dat na het weekeinde verscheen. Klik hier voor het artikel.

    Natuurlijk laat ik je de muziek horen. Niet de live-opgenomen versie en ook niet de versie waarmee ik in die zomer van tweeduizendenvijf begon. In het najaar van tweeduizendzes nam ik elke partij op en mixte het tot het muziekstuk dat het uiteindelijk moest gaan worden. Inclusief het geluid van de kerkklok van Wissenkerke.
    Als je ernaar gaat luisteren moet je er een half uur voor uittrekken en erbij bedenken dat de muziek begeleidend was. Dat er ondertussen nog een film vertoond werd op de achtergrond en dat er een prachtige dans werd opgevoerd op het hoofdpodium.





    Voor uitvoerende artiesten: Zie de derde folder inlay
    Opname: Boss BR600
    Mixage: Acoustica Mixcraft
    MP3 encoding: Augiograbber (LAME)

 

 









Ron Meuldijk © 2009-2011

 MindPhasing